Предговор
Развитие на мисловните умения
“Оги – Огненото драконче” развива детските мисловни умения на децата от 7 до 11 годишна възраст.
Приказни и митологични герои олицетворяват различни начини за мислене и достигане до нови творчески решения за преодоляване на проблемите, с които се сблъскват съвременните деца:
– надмогване на страха,
– осъзнаване на необходимостта самостоятелно да мислиш, да се бориш, да решаваш съдбата си, да преценяваш враговете и да печелиш приятелите си;
– жертва и саможертва,
– истина и лъжа,
– многото лица на рекламата и опасността от злоупотребяването с нея,
– търсене на своето АЗ,
– правото и риска да си различен,
– оцеляването – но на каква цена…
– властта и сляпата вяра в нейната сила и непогрешимост,
– взаимовръзката между всичко живо, между живата и неживата природа,
– опазването на природата.
Всеки от героите си служи с инструментите за мислене по свой специфичен начин, характерен за неговия екип и обозначен с един от цветовете на “шестте мислещи шапки”[1].
За да победи, читателят трябва да се научи да ползва и справочния апарат на книгата. Винаги е решаващо умението да прилага знанията си (от фолклора и митологията, например), за да победи или да защити тези, които обича.
Доминира екологичната тематика. Формира се способността на детето самостоятелно да мисли и да носи отговорност за решенията и постъпките си, да се пребори със страховете си.
Лайтмотив в “Оги Огненото драконче” е мисълта, че винаги би могъл да превърнеш поражението в победа, ако научиш нещо ново и ако съумееш да го използваш в нужния момент.
Една от целите на игровия подход в “Оги Огненото драконче” е децата да овладеят умението да ползват справочния апарат на книгата. Затова към всяка от готовите осем глави на повестта има: съдържание, речник, бележки под черта, препратки към откъси от фолклорната енциклопедия, азбучен показалец, библиографска справка.
Оги – Огненото драконче
1. “Оги и Ламята”
Инструмент за мислене – ФУ – физически части, умствени части
От кристално яйце изскача любознателното Огнено драконче. Мадмоазел Фу се грижи за него. Помагат ѝ кученцето Ози и гарванчето Охи. Те успяват да надхитрят Ламята от Огнената вселена, която иска да го унищожи. Заедно с новия си приятел, героите трябва да надмогнат най-големите си страхове.
2. “Оги и Градушката”
Инструмент за мислене ПМИ – плюс, минус, интересно
Оги, Ози, Охи и старият вълшебник Ох спасяват новоизлюпените орлета. Помагат на Картала в битката му с Градушката.
Кой е изпратил Черната градушка? Каква е тайната на Черната скала?
Как горските обитатели успяват да предпазят Долината и Планината?
3. ” Оги и Дъг”
Инструмент за мислене РаП – разлики, прилики
Кой е Дъг? Какво е? Какъв е? Ще помогне ли на Оги-екипа в борбата срещу Ламята?
Какво се случва, ако оставиш друг да мисли и решава вместо теб?
4. “Оги и Кълбовидните мълнии”
Инструмент за мислене НИ-СИ – налична информация, скрита информация
Каква е тайната на странните кълбовидни мълнии? Какво се случва с малката водна капка Ави в страната на Хримтурсите? Защо Перун, Тангра и Зевс не могат да помогнат?
Кой е странният “Професор Холц Копф от Академия “Вермикайо”, почетен рушвет-пиар в Ментърджи колидж, имиджмейкър на НетФон”?
5. “Оги и Сушата”
Инструмент за мислене – НЗЦ – намерения, задачи, цели
Защо Зевс помага на Ламята и ХоГ да построят диги на “Божествения бряг”?
Каква беда е сполетяла пороя Ото? Какво всъщност искат бобрите?
Ще успее ли Оги-екипът да прогони Сушата?
6. “Оги и Халата”
Инструмент за мислене ГТД – гледна точка на другите
Пороят Ото ще разбере ли, какви магии е забъркала Халата, за да срази вековните си врагове – Карталите? Ще оцелее ли змийчето Питанка? Каква е неговата тайна? Ламята ще успее ли да измами Халата?
7. “Оги и птичия грип”
Инструмент за мислене ОФ – отчитане на всички фактори
Кой разнася птичия грип? Ще оцелее ли Зоркото око?
Кралицата на хримтурсите ще помогне ли на Калин Орела?
Кой е Ген? Каква е ролята на Ламята?
8. “Оги и Чудовището”
Инструмент за мислене АВИ – Алтернативи, възможности, избор
Защо Чудовището иска да унищожи Кораловия риф?
Кой е Бепо? Приятел или враг е бисерната мида Трида?
Зоркото око ще изтръгне ли от сърцето си трънчето на завистта?
Ще подкрепи ли брат си – Калин Орела?
9. “Оги и Вулкана”
Инструмент за мислене СИР – следствия и резултати
Защо се събужда Вулканът? Кой може да приспива Вулкани?
Как да се отървем от заплахата на Черната скала?
10. “Оги и Гейзера”
Инструмент за мислене – ВИП – важност и приоритети
Какво е замислил Старият гарван? Може ли да помага това, което ни застрашава?
Кое е най-важно в момента? Ще бъде ли то най-важно и утре?
11. “Оги и Черната орда”
Инструмент за мислене – случайна дума
Враговете могат ли да бъдат превърнати в приятели?
12. “Вселената на Оги”
Инструмент за мислене ПО – провокираща операция
Вселената на приятелството? Съществува ли? Как да я опазим?
Идеи за изработване на компютърни игри, свързани с историите за Огненото драконче. Те би трябвало да доразвият умението на децата да използват представените “инструменти за мислене”[2][3].
Към азбучния указател на “Оги и Ламята”.
[2] Вижте книгата на Едуард Де Боно “Научете децата си да мислят творчески”.